Dag 566

2013 kollade jag på Så Mycket Bättre, med M hemma. Jag försökte få honom att förstå att jag visst ville kolla på programmet, även om jag grät nästan varje gång jag tittade, för att jag tyckte det var bra- men han kände sig inte lika säker på att jag skulle se något som gjorde mig ledsen. Jag sa då att nästa år, då kommer han kunna tillräckligt bra svenska, att vi kan kolla på det tillsammans, och då kommer han förstå.
 
2014 kollade jag på SMB utan M. Då hade han varit borta i 7 månader, och jag var ledsen för att han inte kommit hem än. Jag hade just fått veta att de alltid gör en större utredning då en person tidigare sökt asyl, och att vi hoppats på en kort handläggningstid helt i onödan, då det aldrig hade blivit så. Enligt dem. Väntetiden på den längre utredningen hade just ökat från 16 månader, till 18 månader, och jag konstaterade att OM vi skulle vänta så länge innebar det att han skulle komma hem i september- även om jag inte trodde att det skulle dröja så länge.
 
2015 och SMB har just börjat igen. Vi är bara några veckor ifrån att vara uppe i 19 månader. Det har gått 7 veckor sen våran första handläggare svarade på Ms mail att allt var klart för ett beslut, och att det bara var några formaliteter som skulle avklaras. Beslutet hade alltså kunnat tas för minst 7 veckor sen. Och han hade alltså kunnat ha varit hemma för minst 3 veckor sen.
För ett år sen flyttade han till Ghana, och vi hade fortfarande hopp. Han har bott där ett helt år nu, och är ännu inte påväg hem. Det gör så ont i mig att tänka på vad han lever i för misär, bara för att få vara med mig. Jag har så mycket skuldkänslor för hur han har det. Det är inte rättvist att han ska straffas på det här sättet, att han ska behöva göra det här under så lång tid, att han ska gå från att ha varit en glad och positiv person till att må så dåligt att han inte längre orkar leva, att vårat förhållande ska genomgå en sån här prövning, att vi ska tvingas vara separerade så länge, att vi ska behöva må som vi gör- bara för att han föddes i "fel" land. Det är inte rättvist. 

Kommentera här: